CARDUS

Home | Press Releases | Statement regarding Bill C-7 on medical assistance in dying

Statement regarding Bill C-7 on medical assistance in dying

FOR IMMEDIATE RELEASE

February 24, 2020

Bill C-7 is unbalanced with its heavy emphasis on expanded access to medical aid in dying (MAiD) without an equal measure of concern for improved guidelines and safeguards. The UN Special Rapporteur on the Rights of People with Disabilities called on Canada last April to investigate cases of coerced MAiD and to improve protection for vulnerable people who do not want a doctor to end their lives. Yet we’ve seen no action in response to this call.

The bill also doesn’t take protection of conscience rights seriously. Conscience rights are Charter rights. The federal government has a responsibility to protect all Canadians’ Charter rights – including the rights of medical professionals not to participate in MAiD in any way and the rights of hospices and other institutions not to cause the deaths of people in their care.

– Ray Pennings, Executive Vice President of think tank Cardus

MEDIA INQUIRIES
Daniel Proussalidis
Cardus – Director of Communications
613-899-5174
media@cardus.ca

About Cardus
Cardus is a non-partisan, faith-based think tank and registered charity dedicated to promoting a flourishing society through independent research, robust public dialogue, and thought-provoking commentary. To learn more, visit our website, follow us on Twitter, and like us on Facebook.

DÉCLARATION concernant le projet de loi C-7 sur l’aide médicale à mourir

24 février, 2020

Le projet de loi C-7 est déséquilibré avec sa forte insistance sur l’accès élargi à l’aide médicale à mourir (AMM) sans une égale préoccupation pour l’amélioration des directives et des garanties. Le rapporteur spécial des Nations Unies sur les droits des personnes handicapées a appelé le Canada en avril dernier à enquêter sur les cas de AMM contraint et à améliorer la protection des personnes vulnérables qui ne veulent pas qu’un médecin mette fin à leur vie. Pourtant, nous n’avons vu aucune action en réponse à cet appel.

Le projet de loi ne prend pas au sérieux la protection des droits de la conscience. Les droits de conscience sont des droits garantis par la Charte. Le gouvernement fédéral a la responsabilité de protéger tous les droits garantis aux Canadiens par la Charte, y compris les droits des professionnels de la santé de ne pas participer au AMM de quelque façon que ce soit et les droits des hospices et autres institutions de ne pas causer la mort de personnes sous leur responsabilité.

– Ray Pennings, Vice-président exécutif du centre d’études Cardus

Concernant Cardus
Cardus est un centre d’études non-partisan d’inspiration religieuse. Il s’agit aussi d’un organisme de bienfaisance enregistré qui cherche à promouvoir une société vivante grâce à des recherches indépendantes, un dialogue public vigoureux et des observations suscitant la réflexion. Pour en savoir davantage, consultez notre site Web et nos comptes Twitter et Facebook.

DEMANDES DE RENSEIGNEMENTS

Daniel Proussalidis